Något gick fel

Testa att ladda om sidan eller försök igen senare. Om problemet kvarstår, kontakta systemarenden@his.se

Hoppa till innehåll (Tryck Enter)

Notifikationer

 

Du behöver varken uppdatera eller validera ditt e-postkonto

Då och då kommer det e-postmeddelanden till anställda och studenter där man ombeds att uppgradera eller verifiera sitt e-postkonto via någon mer eller mindre suspekt länk. Detta är försök till så kallat nätfiske (phishing) och det bästa du kan göra när du får ett sådant är att slänga meddelandet.

På sistone har det cirkulerat åtminstone två phishing-meddelanden där avsändaren vill att du ska klicka på någon länk för att få behålla din e-postlåda. Dessa kommer inte från IT-service utan är försök till så kallat nätfiske.

Flera användare på Högskolan har trott att detta är riktiga meddelanden och därmed lämnat ut sitt användarnamn och lösenord. På så sätt har deras konton kunnat användas för att skicka massmeddelanden (spam).

När du får nätfiske-meddelanden är det bäst att slänga dem. Du ska inte fylla i dina användaruppgifter någonstans. Om du har lämnat ut dina kontouppgifter, byt lösenord så fort som möjligt. Om du har lämnat ut dina kontouppgifter och fått spärrat konto på grund av spam, kontakta Helpdesk.

Lär dig gärna mer om nätfiske genom att läsa hur du känner igen ett phishingmeddelande på vår självserviceportal HelpIT, 

Skapad: 2020-02-04

Kontakt IT Helpdesk

E-post: helpdesk@his.se
Telefon: 0500-44 88 00
Besök: Hus E, våning 2 (vid Studentservice expedition)

Ordinarie öppettider 

Besöksdisken

  • Måndag-torsdag 10:00-14:30
  • Fredag 10:00-11:30

Lunchstängt alla dagar 11:30-12:30

Telefon

  • Måndag-onsdag 08:00-16:00
  • Torsdag 08:00-08:30, 09:30-16:00
  • Fredag 08:00-15:00

Lunchstängt alla dagar 11:30-12:30

E-post

Bevakas helgfria vardagar 08:00-16:00

Självserviceguider

www.his.se/helpit