Något gick fel

Testa att ladda om sidan eller försök igen senare. Om problemet kvarstår, kontakta systemarenden@his.se

Hoppa till innehåll (Tryck Enter)

Notifikationer

 

Användarkonto och lösenord

Här hittar du svaren på vanliga frågor om användarkonto. Det finns också beskrivningar på hur du gör om du vill byta, eller har glömt av ditt lösenord.

Så byter du lösenord 

  • Byta lösenord via webmailen
    1. Logga in på webmailen
    2. Klicka på Kugghjulet (Settings) i övre högra hörnet
    3. I menyn till vänster, klicka på General, klicka på Options, sedan My account
    4. Klicka på Change your password-länken nere i högra hörnet
    5. Fyll i ditt nuvarande lösenord, sedan det nya i respektive fält
    6. Klicka Save uppe till vänster för att spara.
    7. När ändringen har gjorts kommer den automatiskt att ändras i anslutande system. Det kan däremot ta lite tid innan ändringarna går igenom
  • Byta lösenord vid en dator på högskolan - fungerar endast för medarbetare
    1. Logga in på en av Högskolans datorer (PC)
    2. Tryck tangentbordsknapparna Ctrl + Alt + Delete
    3. Tryck på knappen "Change password" i dialogrutan som kommer upp
    4. Skriv in ditt gamla lösenord
    5. Skriv in ditt nya lösenord
    6. Skriv in ditt nya lösenord igen
    7. Klicka på pilen
  • Återställa lösenord via e-post/SMS 
    Du kan själv återställa ditt lösenord via konto.his.se/requestpasscode om du har verifierat en privat e-postadress och ett SMS-nummer. Du får en engångskod i två delar, den ena via e-post och den andra via SMS, som måste anges i kombination för att få återställa lösenordet.
  • Lösenordet skall ha följande egenskaper
    • Minst 8 tecken
    • Lösenord får inte innehålla några delar av användarkontots namn, och det måste dessutom innehålla tecken från tre av följande fyra kategorier:
    • Engelska versaler (A–Z)
    • Engelska gemener (a–z)
    • Siffror (0 till 9)
    • Icke-alfanumeriska tecken (som !, $, #, %)

Användarkonto

Så här skaffar du ditt användarkonto

Efter att du har blivit antagen på en kurs eller ett program behöver du aktivera ditt användarkonto. Observera att det finns en viss fördröjning innan kontot blir tillgängligt, så om du precis fått antagningsbesked behöver du vänta till nästa dag innan du kan aktivera användarkontot.

Det finns några olika sätt att aktivera konto:

  • Hämta ut uppgifterna till ditt användarkonto direkt på nätet på sidan konto.his.se
  • Om du inte kan hämta ut ditt konto via nätet kan du hämta det hos IT-service Helpdesk. Kom ihåg att ta med legitimation.
  • Om du inte kan komma till Helpdesk kan du få uppgifterna hemskickade. Skriv ut kontoansökningsblanketten, skriv under och skicka till:

    IT-service kontoansökan
    Box 408
    541 28 Skövde

    Vi skickar sedan uppgifterna till dig. Det går också bra att skanna in den påskrivna blanketten och maila till helpdesk@his.se.

Kom ihåg att du också måste registrera dig på dina kurser för att vara helt inskriven på skolan! Det gör du här i Studentportalen, under Mina studier, efter att du har aktiverat ditt användarkonto.

När du aktiverat ditt konto tar det upp till två timmar innan du kan logga in i lärplattformen Canvas.

Skapad: 2019-09-12