Ärenden med fastställda rutiner
Här ser du vilka ärenden som har fastställda rutiner för frågor och klagomål. Information om rutinerna finns i respektive länk.
Ärenden som rör antagning, anstånd och studieuppehåll
- beslut om att en sökande inte uppfyller behörighetskraven för antagning till en utbildning
- avslag på en sökandes ansökan om undantag från behörighetskrav för antagning till en utbildning
- avslag på en sökandes ansökan om anstånd med att påbörja studierna
- avslag på en students ansökan om studieuppehåll med platsgaranti
Ärenden som rör examination och betygsättning
Ärenden som rör kursbevis, examensbevis och tillgodoräknande
- avslag på en students ansökan om tillgodoräknande av utbildning eller yrkesverksamhet
- avslag på begäran att få examensbevis
- avslag på begäran att få kursbevis
Ärenden som rör lika villkor
- anmälan om diskriminering, trakasserier och kränkningar
- avslag på ansökan om särskilt pedagogiskt stöd
Ärenden som rör studieavgift
- begäran om återbetalning av studieavgift
Beslut i ärenden med fastställda rutiner för frågor och klagomål fattas av olika funktioner inom Högskolan, till exempel antagningshandläggare eller examinator. Beslutsmandatet utgår från nationell eller lokal reglering. Det innebär att besluten inte kan överprövas (ändras) av chefer, rektor eller annan funktion vid Högskolan. I vissa fall kan besluten överklagas till Överklagandenämnden för högskolan. Beslutet innehåller då en överklagandehänvisning.
Möjlighet finns också att klaga på själva ärendehanteringen, det vill säga om du anser att ett ärende inte har behandlats på ett korrekt sätt. Exempel på detta kan vara om du anser att nationell eller lokal reglering inte har följts. Ärendet kan då föras vidare till ansvarig chef.