Något gick fel

Testa att ladda om sidan eller försök igen senare. Om problemet kvarstår, kontakta systemarenden@his.se

Hoppa till innehåll (Tryck Enter)

Notifikationer

 

Dataspelsutveckling – grafik

Till dig som har sökt och blivit antagen till utbildningsprogrammet Dataspelsutveckling – grafik, välkommen! Genom utbildningen skapar du förutsättningar för en god start för din blivande karriär som spelgrafiker. I Skövde finns en kreativ miljö för spelutveckling som ger dig och dina klasskamrater möjligheten att, både som individer och som grupp, utvecklas till morgondagens spelskapare. Här finns också ett stort lokalt nätverk av spelutvecklare och spelföretag – många med en bakgrund i Högskolans dataspelsprogram.

Registrering

Innan programstarten måste du registrera dig för att behålla din studieplats. Det gör du mellan 5 och 12 augusti. För att kunna registrera dig måste du aktivera ett användarkonto. Detta gör du på konto.his.se.

Vid förhinder

Om du inte har möjlighet att närvara vid programstarten är det mycket viktigt att du meddelar detta till programansvarig via e-post. Utöver detta måste du också registrera dig via Studentportalen senast 12 augusti. Om du inte registrerar dig via Studentportalen mister du din programplats.

Välkomstceremoni på campus Skövde

Måndagen den 2 september från kl 09:00 bjuds det på kaffe och du välkomnas av faddrar innan den gemensamma välkomstceremonin på campusområdet kl 09:30.

Programstart och introduktion

  • En gemensam programstart för alla dataspelsprogram på Högskolan äger rum måndagen 2 september 2024, kl 10:15-12:00 i Insikten, Portalen.
  • En första programträff för Dataspelsutveckling – grafik äger rum måndagen 2 september 2024, kl 13:15-14:00 i sal G110, Hus G. Dagen fortsätter därefter med campusvandring tillsammans med faddrar.

Jag, som programansvarig, kommer att ta emot dig och övriga programstudenter vid den första programträffen. Då sker en närvarokontroll samt att du kommer få en del grundläggande information om ditt program, om Högskolan och annan nödvändig praktisk information kring dina studier.

På programstarten och under den första introduktionsveckan kommer du också att välkomnas till Högskolan av rektorn och annan personal som kommer finnas som stöd för dig under din studietid. Du kommer också få bekanta dig med de andra programstudenterna och dina programfaddrar.

Om programmet och dess kurser

Information om Dataspelsutveckling – grafik hittar du på programmets webbsida (his.se).

På sidan finner du bland annat en kursöversikt och länk till utbildningsplanen. I översikten och på utbildningsplanen kan du se vilka kurser som ingår i programmet. För att ta del av kursplaner för de specifika kurserna kan du söka på respektive kursnamn i kursplanesöken här på Studentportalen. OBS! Då grafikprogrammet har omstrukturerats inför denna hösttermin så kommer du i nuläget inte kunna se alla kursplaner under år två och tre.

Den första kursen

Utbildningen börjar med kursen 2D-spelgrafik G1N. Kursens syfte är att ge en introduktion till 2D-spelgrafik och 2D-animation. Under kursen kommer du att designa och skapa spelgrafik till en del av en spelvärld med en animerad avatar.

Kursen är tänkt att ge dig en bra grund inför utbildningens andra kurs som är den första spelprojektkursen, som du kommer att läsa tillsammans med studenter från övriga spelutbildningar.

Inför kursen behöver du inte införskaffa någon litteratur. Undervisningsmaterial tillhandahålls på kursens interna resurssida i Canvas, som du får tillgång till vid kursstart.

Hoppas att du tar tillfället i akt och deltar engagerat i alla undervisningsmoment.

Hälsningar Arslan Tursic, kursansvarig för 2D-spelgrafik G1N

Faddrar väntar på dig

Veckan före programstarten kommer du att få ett mejl från studenter på Högskolan, som kommer vara faddrar för dig under introduktionen. Faddrarna kommer informera dig om vart ni ska träffas första dagen, visa runt dig på Högskolan och finnas till hands för dig och hjälpa dig med praktiska frågor.

Studentkåren kommer också att ordna olika sociala aktiviteter under introduktionsveckan som du kan vara med på. Mer information om vad som händer under introduktionen hittar du i Introschemat för HT24.

Frihet under ansvar

Högskolestudier innebär både stor frihet och stort ansvar. Schemat för den lärarledda undervisningen varierar ofta från kurs till kurs och vecka till vecka. Du förväntas planera och lägga upp dina studier, framförallt på icke lärarledd tid, så att den totala studietiden motsvarar ett heltidsarbete. Dina studier och studieresultat vilar mycket på ditt eget ansvar och vi på Högskolan gör vårt bästa för att erbjuda dig god undervisning och en trivsam studieatmosfär för att du ska kunna lyckas och trivas så bra som möjligt med dina studier.

Utanför studierna

Genom att planera din tid bra och förvalta ditt studieansvar så är vi övertygade om att du kommer att uppleva studierna som stimulerande och givande. Aktiviteter utanför högskolestudierna är också viktiga. Som student har du till exempel möjlighet att delta i olika typer av studentföreningar. Genom dessa kan du skapa värdefulla kontakter både för tiden vid Högskolan men också inför framtiden.

Kontakt

Har du frågor, kontakta mig eller studievägledare Magnus Andrén.

Varmt välkommen!
Katrin Dannberg, programansvarig

Uppdaterad: 2024-06-25 13:31:51
Skapad: 2024-06-11

Tips!

Svar på allmänna frågor kring att vara ny student på Högskolan i Skövde hittar du lättast på student.his.se/ny-student, där finns även en bra checklista för blivande studenter. När du hämtat ut ditt konto så kan du se schema och kursplaner på student.his.se, i kursplanerna kan du se eventuell litteratur som du behöver inskaffa. 

Hitta rätt på campus

Osäker på var du ska gå vid programstarten? Hitta rätt med vår campuskarta över högskoleområdet!