Något gick fel

Testa att ladda om sidan eller försök igen senare. Om problemet kvarstår, kontakta systemarenden@his.se

Hoppa till innehåll (Tryck Enter)
 

Oro kopplad till covid-19

Vi får dagliga rapporter om pandemins utbredning över världen. coronavirusets spridning i Sverige och i andra länder påverkar oss på olika sätt. Det är inte konstigt om du känner orolig, rädd eller osäker.

Flertalet av dem som insjuknar i covid-19 får lindriga besvär. Sjukdomen är hos de flesta en luftvägsinfekton och en rad olika symtom kan förekomma. Som till exempel: 

  • hosta
  • feber
  • snuva
  • halsont
  • huvudvärk
  • illamående
  • muskel- och ledvärk

Behöver jag vara rädd för att drabbas? Hur smittar corona? Hur länge smittar jag om jag blir sjuk? Det är inte konstigt om du kanske känner dig osäker på hur du ska hantera eventuell rädsla kring det nya viruset. Du och många andra i samhället känner sig mer eller mindre förvirrade av all ny information som dagligen sprids i bland annat media.

Tips för att hantera din oro

När svaren inte är tydliga och upplysningar inte stämmer överens kan det bli svårt att hantera oron. Vad ska jag egentligen tro på?
Det du kan och bör göra i första hand är att följa myndigheternas rekommendationer. På Folkhälsomyndighetens hemsida får du den senaste informationen om corona.

  • Det är normalt att känna rädsla och oro. Det är till och med nödvändigt för din överlevnad. Acceptera att du är orolig och tryck inte undan de känslorna. Alla känslor är helt ok att känna. Däremot kan du minska din oro genom att prata med dig själv på ett lugnande sätt, precis som om du pratat med en kompis eller en granne.
  • Skriv ner dina orostankar och sätt på så sätt ord på det du tänker. En tanke är en tanke, och allt du tänker kommer inte att hända i verkligheten. Katastroftankar gör dig oftast mer rädd och orolig. Påminn dig ofta om det.
  • Försök att fokusera på andra saker än dina orostankar. Lyssna på musik, träna, promenera, håll kontakt med vänner och familj. Att byta fokus kan få dig att må bättre.
  • Försök att upprätthålla bra rutiner när det gäller sömn, träning och kost. Då tar du hand om dig själv på bästa möjliga sätt.
  • Undvik att använda alkohol, droger eller tobak för att hantera dina känslor.
  • Använd dig av kunskap som du har med dig från tidigare erfarenheter. Hur har du hanterat motgångar och svåra saker i livet förut? Vad har fungerat och inte fungerat?
  • Det är okej att leta efter information som gör dig medveten om förhöjda risker för smittspridning, vilka de vanligaste symtomen är och så vidare. Det är viktigt att du är källkritisk och tänker på att använda dig av säkra källor. Informationsletandet får inte gå till överdrift och känner du att din oro förstärks av det du läser är det bra att minska på informationen.
  • Om du känner att du inte kan kontrollera din oro - berätta det för någon. Kanske har du en vän eller en förälder som har en lugnande inverkan? Undvik diskussioner som ökar din oro.
  • Om din oro blir alltför stor och påverkar ditt dagliga liv för mycket är det viktigt att söka hjälp. Vänd dig till din vårdcentral eller till Studenthälsan på Högskolan i Skövde.

    Studenthälsan erbjuder exempelvis stödjande samtal samt rådgivning av kurator. Vi sitter i hus E, våning 2. Du kan kontakta oss för samtalsbokning eller rådgivning via e-post: studenthalsan@his.se

    Tips på andra sajter om att hantera situationen

  • På 1177 finns bra övningar och tips för sömn- och stresshantering
  • Sveriges kommuner och regioner informerar om psykisk hälsa i kristid
  • Centrum för katastrofpsykiatri, Uppsala universitet informerar om psykosociala aspekter och Corona
  • Face Covid19 - En film om hur du hanterar Corona-krisen ett effektivt sätt
  • Livet i karantän - Lyssna på psykolog Johan Waaras tips om hur du klarar livet i karantän bättre.
  • Folkhälsomyndigheten – senaste informationen om covid-19
  • Crisis information in other languages
  • Krisinformation – om covid-19
Uppdaterad: 2020-09-21 10:51:28
Skapad: 2020-09-21

Kontakt

Studentkurator

Porträttbild på Lena Wikström, studentkurator

Lena Wikström
Telefon: 0500–448147
E-post: studenthalsan@his.se

Studentkurator

Porträttbild på Ellinor Almlöv, studentkurator

Ellinor Almlöv
Telefon: 0500–448188
E-post: studenthalsan@his.se

Du hittar oss i Hus E på andra våningen.