Något gick fel

Testa att ladda om sidan eller försök igen senare. Om problemet kvarstår, kontakta systemarenden@his.se

Hoppa till innehåll (Tryck Enter)

Notifikationer

 

Frågor och klagomål

Här kan du läsa om vart du vänder dig om du har synpunkter eller klagomål. Grundregeln är att du i första hand vänder dig till den som är direkt berörd av ditt klagomål.

Skylt på campus en tidig morgon

Ärenden med fastställda rutiner för frågor och klagomål

För vissa typer av ärenden finns fastställda rutiner som du ska följa när du har frågor eller vill klaga på något. Sådana rutiner finns till exempel för ärenden som rör behörighet till kurser, tillgodoräknande eller omprövning av betyg – se sammanställning av ärenden med sådana rutiner.

Övriga frågor och klagomål

Om det inte finns en fastställd rutin för hantering av frågor och klagomål ska du kontakta ansvarig lärare eller ansvarig inom verksamhetsstödet.

Om du är osäker på vilken lärare eller funktion som ansvarar för frågan – eller om det finns en fastställd rutin för ärendet – kan du kontakta Studentservice, Högskolans gemensamma studentexpedition.

Skulle ett problem kvarstå efter kontakt med lärare kan ärendet föras vidare, enligt den ansvarsordning som beskrivs i figuren:

Ansvarsordning enligt Högskolans organisations- och delegationsdokument

Figur: Ansvarsordning enligt Högskolans organisations- och delegationsdokument.

Om du är missnöjd med själva hanteringen av ett ärende, det vill säga om du anser att ärendet inte har behandlats på ett korrekt sätt, kan du också använda ”ansvarstrappan”. Det gäller vid alla typer av ärenden, både med och utan fastställda rutiner för frågor och klagomål.

I samtliga ärenden som rör frågor och klagomål kan du få stöd av Studentkåren.

Fullständig information finns i dokumentet Anvisningar för frågor och klagomål från studenter (pdf)

Anvisningarna och informationen på denna sida gäller utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Om du är doktorand finns motsvarande information på his.se.

Uppdaterad: 2023-04-03 11:26:21
Skapad: 2019-09-25

Studentservice

Öppettider

Telefontid

Måndag, tisdag, torsdag kl. 10:00–11:30

Fysisk reception

Måndag–fredag kl. 10:00–11:30, 12:30–14:30

Kontaktinformation

Telefon: 0500–44 81 00
E-post: studentservice@his.se

Vi försöker svara på ditt mejl så snabbt vi kan men det kan ta upp till två arbetsdagar. Ange gärna ditt namn och personnummer vid första kontakten för snabbare behandling.

Vi finns i hus E, våning 2
Hitta på campus.